Kuinka usein teidän yrityksessä puhutaan energiansäästöstä?

Viime viikolla oltiin suurten kysymysten äärellä: kuinka energiaa järkevästi käyttämällä hillitsemme ilmastonmuutosta ja vähennämme muita ympäristövaikutuksia?

Motivan Energiansäästöviikolla etsittiin tänä vuonna energiasyöppöjä – energiankulutuskohteita, jotka vievät huomaamattomasti paljon energiaa ja samalla kuormittavat niin ympäristöä kuin taloutta. Me MAB Powertecilla pohdimme omaa energiankulutustamme ja kuinka voisimme osallistua energiansäästöön vielä tehokkaammin. MAB Powertecilla Energiansäästöviikko toteutui seuraavanlaisesti:

– Kuun alussa tehdyn muuton jälkeen, MABin omat pahvipoliisit varmistivat, että kaikki työntekijät osaavat kierrättää myös uusissa toimistotiloissamme.
– MABin vegetietoiset kannustivat työntekijöitä ”vapaaehtoiseen” kasvisruokapäivään. Saimme henkilöstön käännytettyä ja kukaan ei jäänyt nälkäiseksi.
– Perjantai-iltapäivän teetauolla Energiatietovisa sai aikaan kiivaan väittelyn kilpailuhenkisessä tiimissämme. Väittelyn tuloksena saimme tietovisasta kuitenkin 9/11 pistettä. Voisi luulla, että energia-alan insinööritoimisto tietäisi energiankulutuksesta kaiken, mutta meilläkin on vielä opittavaa – onneksi.

Energiankulutuksesta- ja säästöstä puhutaan meillä lähes päivittäin, joskus hieman kevyemmin, mutta usein myös vakavammin. Energian järkevä käyttö ja ympäristövaikutusten vähentäminen ovat oikeastaan meidän kaiken toiminnan tarkoitus. Projektityön kiireiden ohessa sitä ei aina ajattele, mutta me voimme vaikuttaa aika merkittävästi. Yrityksillä on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen lieventämisessä, ja toisaalta ilmastonmuutoksen hillintä ja energiatehokkuus luovat yrityksille myös uusia taloudellisia mahdollisuuksia. Sitran teollisuusyrityksille suunnatusta kyselystä kuitenkin selviää, että “tällä hetkellä yritysten ilmastotoimia ohjaavat ajurit eivät vaikuta olevan liiketoiminnan ytimessä, vaikka puhtaiden ratkaisuiden tuomat mahdollisuudet ovat suuret. Ilman yrityksiä ilmastokriisin ratkaiseminen on käytännössä mahdotonta, joten suomalaisilta yrityksiltä kaivataan aktiivisemman ratkaisijan roolia,” (Sitra, 2019).

Energiansäästöviikon aikana oli hyvä pohtia oman yrityksen vaikutusmahdollisuuksia niin toimistolla kuin projekteissa. Energiansäästöviikkoa vietettiin kaikkiaan 250 organisaatiossa ja oppilaitoksessa, joiden kautta tavoitettiin lähes 360 000 henkilöä.